Rady a tipy pre pohodové tehotenstvo

Ako si užiť celých deväť mesiacov. Obdobie tehotenstva je pre každú ženu nádherný, ale aj celkom náročný čas. Sama veľmi dobre viem, ako rýchlo a často sa striedajú pocity nadšenia a radosti, s pocitmi strachu, nepohodlia a neraz i bolesti.

Ja som sa ale z prvého tehotenstva už ako tak poučila, čo riešiť, čo neriešiť, na čo si dávať pozor a čo jednoducho celkom vypustiť, aby som si to druhé tehotenstvo už jednoducho užila – teda v rámci možností, samozrejme 🙂 Prinášam aj vám pár tipov pre pohodové tehotenstvo.

1. Jedzte vyváženú, zdravú a čerstvú stravu v menších porciách aspoň 5 až 6-krát za deň. Určite viem, že to nie vždy ide a viem aj dobre, aké to je, keď tehotnú prepadnú všelijaké chute. Ale – ak túto zásadu dodržíte aspoň väčšinou, ľahšie potom prežijete rôzne návaly a nevoľnosti (aj pálenie záhy), ktoré sa zvyknú dostaviť, keď „niečo už fakt preženiete“. Nehovoriac o tom, že takto budete vedieť, že vaše bábätko dostáva prevažne zdravý a vyvážený komplex všetkého, čo k svojmu vývinu potrebuje.

2. Pite veľa tekutín – aspoň 8 až 10 pohárov denne, samozrejme, že nemyslím tie sladené.

3. Užívajte vitamíny, ale nie všetky tie predražené, ktoré ponúkajú lekárne. Na každej poradni sa opýtajte svojho lekára, aké potrebujete v danom období zvýšiť, prípadne vám povie aj podľa výsledkov krvných testov. Ak je však všetko v poriadku, tak prvý trimester si zaobstarajte hlavne kyselinu listovú, prípadne aj vitamín C, B-komplex a E a po prvom trimestri, pokiaľ lekár nepovie inak, sa snažte čo najviac vitamínov získať hlavne zo zdravej stravy.

4. Nepite alkohol a nefajčite a vyhýbajte sa aj pasívnemu fajčeniu.

5. Nejedzte surové mäso, surové ryby, nepasterizované mliečne výrobky priamo zo salaša alebo domácej výroby, ktoré neprešli kontrolou a takisto nehazardujte a zbytočne to nepreháňajte s čerstvými bylinkami (jedine ak po porade s lekárom).

6. Hýbte sa. Ale nie nasilu, robte to tak, aby ste z toho mali radosť. Ak ste predtým športovali a lekár vám to schváli, pokračujte pokiaľ sama budete cítiť, že vládzete (ja som pri druhom tehu napríklad bicyklovala až do ôsmeho mesiaca) a pokiaľ ste žiadny šport nerobili, nájdite si niečo, čo vás bude baviť – kým niekomu vyhovujú spoločné športy ako tehotenská jóga či pilates, iným celkom postačia aj dlhé prechádzky na čerstvom vzduchu.

7. Naučte sa spať viac. Predĺžte svoj zvyčajný spánok minimálne o dve hodiny. Ak to kvôli práci nie je možné, alebo nedokážete ísť večer skôr do postele, využite voľný čas počas dňa a ľahnite si. Telo vám to možno samo nepovie (alebo ak tak až neskôr), ale spánok a dostatočný oddych je pre vás i dieťatko mimoriadne dôležitý.

8. Nepočúvajte zaručené rady okolia a nehľadajte strašiaky na internete. Počas celých deviatich mesiacov vám bude chcieť stále niekto radiť, pričom každý bude hovoriť niečo iné – a ja veľmi dobre viem, ako to tehotnú ženu dokáže zneistiť. Dnešná doba k tomu všetkému prináša ešte aj množstvo rôznych informácií dostupných na internete, no mnohé sú skreslené, prifarbené, prípadne pomiešané z nedôveryhodných zdrojov a tak sa neraz stane, že budúca mamička má strach a zo svojho tehotenstva miesto radosti robí „chorobu“. Stačí si však udržať zdravú dávku rozumu a sama vycítite, čo môžete a čo nie.

Autor

Napísať komentár